Penggunaan kamera pasang CCTV semakin meningkat bagi tujuan mencegah jenayah dan memantau keselamatan. Lokasi yang biasa dipasang adalah di halaman rumah, di ruang kaunter, di bilik penyimpanan stok, di halaman taska dan sebagainya.

Namun, ada beberapa perkara asas yang perlu anda ambil tahu sebelum Kamera CCTV di premis anda.

cctv malaysia

1. Tidak pasang di lokasi peribadi

pasang kamera CCTV di tempat tersembunyi di premis perniagaan anda tanpa pengetahuan pekerja adalah salah disisi undang-undang. Begitu juga di rumah anda, tandas, ruang menukar pakaian dan yang serupa dengannya adalah ruang yang perlu dielakkan dari kamera CCTV.

Jika perkara ini diabaikan, tindakan undang-undang boleh diambil terhadap anda.

alarm malaysia

2. Maklumkan penghuni rumah/pekerja tentang kewujudan pasang CCTV

Memaklumkan kepada penghuni rumah anda atau pekerja tentang kewujudan pasang CCTV di premis anda tidak kira sama ada di rumah, di pejabat atau di kedai untuk tujuan pemantauan dapat melindungi anda dari sebarang risiko tindakan undang-undang diambil terhadap anda.

autogate malaysia

3. Mohon kebenaran jika perlu

Jika anda ingin pasang di ruang yang melibatkan ruang pihak yang lain seperti kawasan kejiranan, rumah kondominium atau apartment, anda dinasihatkan untuk memohon kebenaran dari komuniti penduduk atau pemilik kepada ruang yang bakal terlibat dalam pantauan kamera CCTV anda.

pasang cctv

4. Jenis kamera CCTV yang pelbagai

Rata-rata orang awam memahami bahawa semua kamera CCTV mempunyai sistem yang sama. Ini adalah tidak benar sama sekali. Kamera CCTV direka bentuk dengan fungsi yang pelbagai bagi memenuhi keperluan yang berbeza dan target lokasi yang berbeza.

Ada kamera CCTV yang direka khas untuk kawasan rumah, ada yang direka khas untuk premis perniagaan. Pengetahuan ini dapat menyelamatkan anda dari memilih kamera CCTV yang salah.

pakar cctv

Pemasangan pasang CCTV dapat menjadi lancar jika anda melaksanakan 4 perkara asas ini terlebih dahulu sebagai langkah berjaga-jaga.

Di samping memelihara keselamatan diri dan premis, anda juga harus pertimbangkan kesan dan peneriman dari komuniti sekeliling. Jika makluman dilakukan dengan baik, kemungkinan besar anda akan dapat melaksanakan pemasangan pasang CCTV dengan lancar di lokasi pilihan anda.

× Whatsapp kami sekarang